maandag 30 oktober 2017

Vikbron: Zwedens langste houten brug - Sveriges längsta träbro


In het dorpje Fränsta in de gemeente Ånge overspant de Vik-brug (Vikbron in het Zweeds) de rivier Ljungan. Het is de langste houten brug van Zweden, gebouwd in 1888.
Van op de brug heb je een mooi zicht op de kerk van Fränsta, Torps Kyrka. Zoals wel vaker in Zweden, staat die een stukje buiten het dorpscentrum.

I byn Fränsta (Ånge Kommun) sträcker Vikbron sig över älven Ljungan. Sveriges längsta träbro byggdes 1888.
På bron har man en fin vy av Torps Kyrka i Fränsta. Som ofta i Sverige är kyrkan byggd strax utanför byn. I Belgien står kyrkan nästan alltid mitt i byn.

De kerk van Fränsta langs de Ljungan / Torps Kyrka bredvid Ljungan i Fränsta..


De Vik-brug / Vikbron

De langste houten brug van Zweden / Sveriges längsta träbro (foto: By Backstr/Wikipedia)



4 opmerkingen:

  1. Afgelopen zomer was de brug gesloten. Er komt geld voor de reparatie. Ik hoop darde brug volgende zomer weer toegankelijk is voorwandelaars.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gehoord dat er inderdaad een oplossing zou zijn voor de restauratie. Ik zal eens informeren bij de gemeente Ånge.

      Verwijderen
  2. Wauw, dat is een mooie brug en uit 1888.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie brug! Ook leuk dat je je blog nu ook in het Zweeds hebt. Zover ben ik helaas nog niet met mijn Zweeds..

    BeantwoordenVerwijderen